Fashion marketing Snapstudio

Snapchat-Marketing voor fashion

Wie als “merk” of fashion winkel meer online aandacht wil bekomen van 8 tot 18 jarigen dient zich te realiseren dat deze doelgroep bijzonder actief is op Snapchat,TikTok en Instagram. In deze blog behandelen we vandaag het berichtenplatform “Snapchat”. Want vergis je niet: snapchat is eerder gemaakt om informatie & ervaringen te delen dan werkelijk een social media platform te worden zoals Facebook.

Verschil tussen Facebook & Snapchat

Snapchat is al een tijdje een doorn in het oog van Facebook, omdat de app het bijzonder goed doet bij de jongste doelgroep (8 tot 14 jarigen). En die trend is zich alleen maar aan het doorzetten.

Snapchat staat bovenaan, want 80 procent is regelmatig op de app te vinden. TikTok zit Snapchat op de hielen met 76 procent en Instagram volgt heel dicht met 71 procent. Allebei zijn ze in twee jaar tijd – de studie wordt twee keer per jaar gedaan – gestaag gegroeid. Facebook valt terug naar amper 52 procent.

Het succes van Snapchat zit hem tov Facebook vooral in de “fun-factor”. Facebook is voor jongeren die hongerig zijn naar beleving en snelheid snel saai. Facebook heeft de “saai-factor” een beetje verholpen door enige tijd geleden ook “je verhalen” (=story) ook aan te bieden op het Facebookplatform. Story’s zijn in principe uitgevonden door Snapchat en vormen nog steeds de basis van hun succes.

Snap it like it’s HOT!

Met Snapchat is “the name of the game” niet likes & volgers behalen. Het is de bedoeling om je “merk” sterker te maken met doordacht aan branding te doen op een leuke manier. Door een kijk achter de schermen te geven van je winkel of als zaakvoerder van de store kan je de mensen leuke verhalen tonen.

De content die je post op Snapchat zal na 24u verdwenen zijn en dit creëert een zekere urgentie op dagelijks meerdere keren te gaan kijken. De gemiddelde Snapper zit 30 min per dag op Snapchat en kijkt gemiddeld 25 keer per dag naar zijn/haar account op smartphone & tablet.

Authenticiteit

Op Snapchat zitten je jongere volgers niet te wachten op afgelikte video’s. Ze willen ruwe video’s zien waaruit duidelijk blijkt dat het echt is! Probeer niet te acteren want je zal zo door de mand vallen. Dit is ook waardoor weinig ondernemingen de stap durven te zetten omdat 90% van alle content bestaat uit video’s die direct opgenomen worden vanuit de smartphone. Steeds meer worden en “live” beelden gepost die het allemaal nog echter en sneller maken. En dit is wat de jongeren zoeken!

Hoe pak je dit aan als fashion store?

People to people

Het verkopen van fashion artikelen blijft nog steeds een transactie tussen 2 mensen. Toon dus ook de mensen waarmee je werkt of toon jezelf als zaakvoerder die zijn boekhouding aan het doen is of in Milaan zit om een nieuwe collectie te inspecteren.

Laat ook zien hoe hard jullie werken om je shop zou mooi te maken. Toon je volgers dat de nieuwe collectie binnengekomen is. Laat werkelijk zien dat de leverancier stopt voor de deur en dat je de nieuwe spullen aan het uitpakken bent. Leg in de video ook uit wat je aan het uitpakken bent en waarom het mooi of uniek is.

Ontwerp een filter achter een Snapcode

Maak fashion FUN! Maak promotie dat je als winkel een eigen coole filter of lens hebt ontworpen die ze met hun vrienden kunnen delen. De filter kan je exclusief ter beschikking stellen in je fysieke shop. Jongeren kunnen door een snap te nemen (een foto) toegang krijgen tot jullie filters. Ze dienen dus werkelijk tot in je winkel te komen wat een bijzonder leuke & sterke call to action is. Je kan deze ook in de vitrine plaatsen.

Snapcode H&M

Zo hebben ze alvast je nieuwe collectie door het raam kunnen bewonder en zal het ook andere jongeren aantrekken om de snapcode in te komen scannen. Hierboven kan je een voorbeeld vinden van een snapcode die gemaakt werd voor H&M.

Targetten via Geofilters

Wanneer je als fashion store een jongere doelgroep hebt moet je je doelgroep gaan zoeken waar ze het meeste zijn… en dit is op school, hun hobby’s en op evenementen (fuiven,…).

Met Snapchat kan je een gebouw in de straat targetten. Dit gebouw kan het schoolgebouw zijn of het lokale jeugdhuis waar je doelgroep het meest vertoeft. Door het gebouw te targetten zorg je ervoor dat de filter die je laten maken hebt plots bij je doelgroep tevoorschijn komt wanneer ze een “snap” willen nemen van zichzelf of hun vrienden. De filter werd ontworpen in de look van je onderneming en kan gedeeld worden op Snapchat door de doelgroep die je aan wenst te trekken. Op deze manier kan je logo duizende keren gedeeld worden zonder dat jij er verder iets aan hoeft te doen. Het toppunt van branding en authenticiteit zou ik zeggen!

Heb je vragen rond Snapchat-Marketing?

Mail dan naar info@snapstudio.be of bel naar +32 478 78 63 98.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top